ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΚΛΟΠΗ ΤΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΤΟΥ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ EDWARD DODWELL

Εμφανίσεις: 1864

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ, ΓΙΑ ΤΗ ΚΛΟΠΗ ΤΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΤΟΥ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ EDWARD DODWELL, ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΠΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΤΟ 1801 -1805 ΚΑΙ Ι806 ΕΤΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΚΛΟΠΩΝ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΓΙΝ,ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΟΥΣ “ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΥΣ” ΠΟΥ ΡΗΜΑΞΑΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΑΣ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ, ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΤΟΥΝ ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΗΓΕΜΟΝΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΔΕΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ.

Ό EDWARD DODWELL ο Σπουδαίος αυτός Αρχαιολόγος, και Επιφανής Ιστορικός Συγγραφέας αλλά και Μεγάλος Φιλέλληνας,έγραψε και δημοσίευσε το 1819 το βιβλίο του με θέμα περιεχόμενο και τίτλο “ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1801-1085-1806, που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Λονδίνου “INNER TEMBLE έτη των μεγάλων καταστροφών και κλοπών στην ανυποψίαστη Ελλάδα, όπου αποτυπώνει,καταγράφοντας,όσα βλέπει, με το έμπειρο μάτι του, και ολοκληρώνοντας το θαυμάσιο αυτό ιστορικό βιβλίο με τα θαυμαστά χαρακτικά του ,υψηλής Τέχνης..

ΈΧΩ τη τύχη,φίλε αναγνώστη,λόγω του επί χρόνια πάθους μου με τη Συλλεκτική ενασχόληση,, να έχω αυτό το σπάνιο βιβλίο σε μετάφραση,από την ΙΟΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ στίς αρχές του 20 αιώνα,που έγινε και η αιτία της γέννησης του εικονιζόμενου βιβλίου μου, “Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΖΩΓΡΑΦΩΝ” εκδ. 2020, Θα διαβάσουμε λοιπόν,μαζί δυο αποσπάσματα,που αφορούν την κλοπή του Ελγιν,και τη καταστροφή από εναν Εβραίο Αρχαιοκάπηλο Έμπορο δεκάδων αγγείων,στην ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟ.

– Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-
Ή ΑΚΡΟΠΟΛΗ της Αθήνας, προσελκύει τον Ταξιδευτή,γιατί τι υπάρχει στον κόσμο,που μπορεί να παραβληθεί,με τον Παρθενώνα,ως προς την αρχιτεκτονική και τη λάμψη?

Με την είσοδο,σ’αυτόν τον ιερό χώρο απαιτείται για την άδεια μπαξίσι.Είναι εξευτελιστικό,να σκέπτεται κανείς,πως η ακραία έγνοια των τούρκων, παρατηρείται εγκατάληψη, στον περίβολο του Ναού,όπου η Θεά της Σοφίας, λατρευόταν,όχι μόνο από τον Λαό,αλλά ήταν αντικείμενο λατρείας,και Μεγάλου σεβασμού εκ μέρους των Σοφών Ελλήνων.

ΕΙΝΑΙ πολύ λυπηρό το γεγονός ότι,τα καλύτερα έργα του Φειδία,είχαν κατασκευαστεί,από ελεφαντόδοντο και χρυσό.Τό μεν πρώτο,υλικό φθαρτό,το δε δεύτερο πολύτιμο,μεγάλης αξίας,ώστε να μπορέσει να διατηρηθεί αλώβητο.Δυστυχώς ελάχιστα υπολείμματα Γλυπτικής,παραμένουν,στο αριστερό τύμπανο.
Τά υπέροχα Αγάλματα,και Γλυπτά,τα απεσπάστηκαν βίαια, από τον Παρθενώνα,από τον Λόρδο Ελγιν,και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο σήμερα.
Η ΑΓΝΟΙΑ των Ραγιάδων από τη μιά και από την άλλη η αδιαφορία των Βαρβάρων κατακτητών,έγιναν αιτία,να καταστραφεί,και να κλαπεί,το μεγαλύτερο μέρος,των Αρχαίων,Ελληνικών θησαυρών.Ή αρχή έγινε και είναι η πιό βάρβαρη,το 1801 με τη κλοπή όχι μόνο των υπέροχων, Αγαλμάτων και Γλυπτών του Παρθενώνα, που αποκολήθηκαν με βαναυσότητα, από τον Λόρδο Έλγιν,και κάποια καταστράφηκαν,τα περισσότερα κλάπηκαν,καί αγοράστηκαν αντί ελάιχστου χρηματικού ποσού,από το Βρετανικό Μουσείο αργότερα,απότον Ελγιν,αλλά και απογύμνωμα,στη κυριολεξία,πλήθος άλλων Μνημείων……………………
ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ

Ο ΑΚΡΟΚΟΡΙΝΘΟΣ ορθώνεται επιβλητικός,από τη πεδιάδα,σε σημαντικό ύψος,που ο όγκος του διακρίνεται,από μεγάλη απόσταση,ακόμα και από την Αθήνα.Ο Στράβωνας σημειώνει πως έχει κατακόρυφο ύψος,τριάμισι στάδια,αν και η ανάβαση από τη κορυφή,τριάντα στάδια από το δρόμο,του οποίου τα στριφογυρίσματα κάνουν αυτό τον υπολογισμό,μάλλον πιστευτό.

Οι Αθηναίοι συνιστούν το νερό της πηγής Πειρήνης,στον Ακροκόρινθο,ως το πιό καλό, σε όλη την Ελλάδα και το συγκρίνουν, με της Λέρνης το νερό Αλλα΄,δεν είναι βέβαιο,αν εννοεί,τη Λέρνη της Αργολίδας,ή αν υπάρχει άλλη κρίνη, με αυτό το όνομα στη Κόρινθο. Οί ΧΩΡΙΚΟΙ της Mertese,με πληροφόρησαν,ότι ένας Εβραίος που είχε τύχει να σκάβει εκεί,είχε βρεί κάμποσα αγγεία.Στην επιστροφή μου στη Κόρινθο,πήγα να τον δώ αμέσως,και βρήκα τα αγγεία στηβαγμένα σε μιά γωνιά,μαζί με ένα σωρό σκουπίδια. Εκείνος ωστόσο ήξερε,ή έκανε ότι ήξρε,την αξία τους,και ξεχώρησε για να μου το πουλήσει ένα ατόφιο,εγχάρακτο αγγείο,και τελικά κατάφερα να το αγοράσω,με μεγάλη δυσκολία,και παζάρια.

Τα σχέδια των μορφών, και τα σχήματα,των γραμμάτων,είναι από τα αρχαιότερα,και πιθανώς,κανένα πήλινο αγγείο,δεν έχει ακόμα αποκαλυφθεί που να ανήκει σε τόσο παρωχημένη εποχή.

ΕΙΝΑΙ χωρισμένο σε δύο μέρη,σε ένα πάνω από το άλλο,όπου υπάρχουν λεοντάρια,ελάφια,κατσίκια,πουλιά και λουλούδια.τα οποία δεν έχουν ιστιρικό,αλλά διακοσμητικό ενδιαφέρον.Αποικονίζει το κυνήγι ενός αγριογούρουνου,όπου το όνομα του κάθενός συμμετέχοντος,έχει γραφεί στο πλευρό του με γράμματα αρχαιότατα.Τό θέμα ξετυλίγεται με πρώτη μιά μορφή με ένα μακρύ χιτώνα,που φέρει ένα κηρείκιο στο δεξί του χέρι με την επιγραφη ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ [ολοκληρώνει τη περιγραφή του υπέροχου αγγείου] και γράφει. [Είναι δύσκολο να βρεθεί,καλύτερο δείγμα Αρχαϊκής τελειότητας,Τό τοποθετώ,γύρω στο 700π.Χ…………..

Τελειώνοντας και αυτή τη γραφή με την αδιάψευστη μαρτυρί,α του Επιφανή Αρχαιολόγου ,κσι Ιστορικού Συγγραφέα όπως και η προηγούμενη μαρτυρία του Λόρδου Βύρωνα,που γράφει,ότι κατα΄την επιστροφή στην Αγγλία,ταξίδεψε με το ίδιο Πολεμικό πλοίο της Βρετανίας,που μετέφερε,μέρος των κλεμμένων Αγαλμάτων,και Γλυπτών του Παρθενώνα, που σημαίνει ότι η κλοπη,έγινε με την ανοχή,αν όχι τη συνενοχή του ΒρετανικούΚράτους,που αυτήν την ώρα όχι μόνο νύπτει τας χείρας του,αλλά εμπαίζει την χώρα μας,και όλο τον κόσμο, επιτρέποντας στον υπεύθυνο του Μουσείου να λέει πριν από δυο τρεις μέρες θρασύτατα,πως <ποιά γλυπτά του Παρθενώνα.Κάτω στο χώμα πεσμέμένα ήσαν στον περίγυρο,και τα περιμάζεψε,ο Έλγιν.Ένας κοινός κλέφτης,που θα μας πούνε να τον εγνωμονούμε που τα έσωσε από τη καταστροφή. Αυτά τα ολίγα για τους Βρετανούς,φίλους και Εταίρους .

[Παυλίνα Μπεχράκη]
Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια

ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΡΔΟΥ ΒΥΡΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΚΛΟΠΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΓΙΝ ΤΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Εμφανίσεις: 1917

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

[Απόσπασμα από το εικονιζόμενο βιβλίο μου]

Πηγή [Χρονικό του Περιηγητή HOBHOUSE φίλου του Βύρωνα, και συντρόφου κατά τη περιήγησή του, στην Ελλάδα].

ΞΑΦΝΙΚΑ με το Πυλάδες, που σαλπάρει για τη Σμύρνη ο Βύρωνας και ο φίλος του, αφήνουν την Αθήνα στις 4 Μαρτίου του 1810.Η αναχώρηση, από την Αθήνα με κατεύθυνση τον Πειραιά, αναφέρει ο Hobhouse,ειναι ψυχικά επώδυνη, ειρωνία της Τύχης, στη κυριολεξία.

-ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΠΛΟΙΟ που τους μεταφέρει έχει δοθεί από τη Κυβέρνηση στον Lord Elgin,να μεταφέρει το δεύτερο φορτίο, με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ο Βύρωνα πηγαίνει στην Ασία, και επισκέπτεται πολλές πόλεις, Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, και τις γύρω από αυτές έως όταν φθάσει στην Έφεσο, όπου τον κυριαρχεί η απόγνωση, και αναφωνεί. Ό Ναός έχει σχεδόν φθαρεί, και ο Άπόστολος Παύλος, δεν χρειάζεται να γράφει επιστολές, πρός Εφέσιους, του σήμερα, αυτούς που έχουν μεταβάλει, τη μεγαλοπρεπή, μαρμάρινη Εκκλησία, σε τζαμί.

ΕΙΝΑΙ συνέχεια σκυθρωπός, και στην αλληλογραφία του με τη μητέρα του. Ό Βύρωνας εμποτισμένος, με τη κλασική Παιδεία, γράφει. “Ακόμα σέβομαι το πρωτότυπο, στα αντικείμενα και στον χώρο ως απόδειξη της Ιστορίας”. Ύστερα από ένα χρόνο ταξιδιών, και περιπέτειας, μαζί με τον φίλο του, σαλπάρουν απ’ τη Κωνσταντινούπολη, για την Κέα τον Ιούλιο.

-Ο ΒΥΡΩΝΑΣ ζεί άλλους οκτώ μήνες στην Ελλάδα, διαφορετικούς από τους προηγούμενους. Η οικειότητα, έχει αντικαταστήσει πλέον τη γοητεία, του πρωτόγνωρου. Από Αθήνα μέσα στη καρδιά του Καλοκαιριού, αρχίζει το οδοιπορικό του, στη Πελοπόννησο. Κατευθύνονται πρώτα στη Πάτρα, με έναν σταθμό στόν Κορινθιακό κόλπο, για να κολυμπήσει, επιστρέφοντας στην Αθήνα ,όπου μένει στη μονή των Καπουτσίνων, και αυτή τη φορά, η διαμονή του, ήταν όλο συγκεντρώσεις και συζητήσεις. Αρχίζει να μαθαίνει δημοτικά τραγούδια, και συνεχίζει το συγγραφικό του έργο, και είναι τώρα τον Χειμώνα του 1810-1811 που γράφει τη “Κατάρα της Αθηνάς” που αναφέρεται στη κλοπή των Αγαλμάτων και των Γλυπτών του Παρθενώνα. Τήν Άνοιξη του 1811, τον Απρίλη, ύστερα από ένα αποχαιρετιστήριο συμπόσιο, σαλπάρει με το Ύδρα, για τη Μάλτα, όπου εσχάτη ειρωνεία της τύχης, τα βάζει για άλλη μία φορά, με τον Ελγιν, στό χειρόγραφό του, “Η κατάρα της Αθηνάς”, να ταξιδεύουν στο ίδιο πλοίο, με τμήματα των Γλυπτών του Παρθενώνα, υπό τη συνοδεία του Lusieri.Γιά εμάς τους Έλληνες η “Κατάρα της Αθηνάς” έχει πνευματική, αξία, και μεγάλη σημασία. Οί ξένοι όμως, έμαθαν, πραγματικά για τα αισθήματα του Βύρωνα, και για τον πόνο του, που οι σύγχρονοι υπόδουλοι Έλληνες, δεν ήταν σε θέση να προασπίσουν την Πολιτιστική τους κληρονομιά. Τό πονεμένο ξέσπασμα του νεαρού Βρετανού Ποιητή, έπεισε με τη γνησιότητά του, τους Ευρωπαίους, με την κλασική Ελληνική Παιδεία, και το φιλελεύθερο φρόνημα, πως ο υπόδουλος αυτός Λαός των Έλλήνων, έπρεπε να ξεσηκωθεί, με την υποστήριξή τους, και να βρεί τη θέση του, ανάμεσα στους ελεύθερους Χριστιανικούς Λαούς, οι οποίοι είχαν δεχθεί τα φώτα, του αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού.

-ΞΑΦΝΙΚΑ οι ταπεινωμένοι, λησμονημένοι, αμόρφωτοι, πάμφτωχοι κάτοικοι, της πρώην κλασικής Ελλάδας, ήσαν κατ’ αυθείαν απόγονοι, Ελλήνων, μεγαλουργών, στη καλλιτεχνία φιλοσοφία, λογοτεχνία, επιστήμη, κοινωνική πολιτική, δικαιοσύνη, φιλοπατρία ηρωική, αυτοθυσία για την ελευθερία, και τη δημοκρατία. Οί ένθερμοι στίχοι του, ασχολούνται με το θέμα της Αθηνάς, και του Ναού της τον, Παρθενώνα, και έχουν τόση δύναμη συναισθήματος, που συγκινεί. Άλλά και πολλοί Ευρωπαίοι στηλιτεύουν τον Ελγιν και τη Πατρίδα του την Βρετανία, που ο Ποιητής την αναφέρει με το κλασικό όνομά της Καληδονία.

-Εύκολα αντιλαμβανόμαστε τίνος η έντιμη φωνή, αφύπνισε τους Πολιτισμένους Πολίτες του Κόσμου, και τους έταξε στό πλευρό των αγωνιζόμενων Ελλήνων, τα δύσκολα και ηρωικά εκείνα χρόνια.

– ΒΕΒΑΙΑ η διάδοση των ανθρωπιστικών γενικά στη Δύση, πρόξενος θαυμασμού των Ξένων, προς την Ελληνική αρχαιότητα, έφερε στη σκλαβωμένη Ελλάδα, αρχαιολόγους-περιηγητές-οι όποίοι αποτύπωσαν την φοβερή κατάσταση στα δημοσιεύματά τους. Καί έτσι δημιουργήθηκε ένα κλίμα πολύ ευνοϊκό, και ένα πλαίσιο, μέσα στο όποίο βρήκε ανταπόκριση, η ιδέα της στήριξης, της Ελληνικής Επανάστασης.

[Παυλίνα Μπεχράκη]

Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια

ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ-ΚΟΡΙΝΘΙΟΙ-ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΩΤΑΣ

Εμφανίσεις: 2030

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

Ό Σπουδαίος αυτός Έλληνας, Κορίνθιος Ποιητής, Συγγραφέας, Δάσκαλος, Θεατράνθρωπος, με δική του θεατρική σχολή, με συγγραφή λαμπρή, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερες Πνευματικές Προσωπικότητες Παγκοσμίως, και ως ο καλύτερος μεταφραστής του Σαίξπηρ. Χαρισματικός, πρωτοπόρος, ένας γνήσιος άνθρωπος του Πνεύματος, που συνδύασε σέ πολύ δύσκολες ώρες, τη Πνευματική με τη κοινωνική δράση, και προσφορά. Τό ήθος του και η πολυτάλαντη προσωπικότητά του, τόν κράτησε μακριά από ιδεαλισμούς στείρους,.

Η Ακτινοβολία του, φωτίζει και θα φωτίζει απ’ άκρη σ’ άκρη το Κορινθιακό Τοπίο της αγαπημένης γενέθλιας γής, με τη μεγάλη παράδοση τό ΧΙΛΙΟΜΌΔΙ όπως και η άλλη μεγάλη

Κυρία του Πνεύματος, και της Θεατρικής Τέχνης η Ειρήνη Παπά, που η Πολιτεία της οφείλει όσο είναι εδώ, και λαμπρύνει το Ελληνικό Πνευματικό τοπίο, Τιμητική ημερίδα. Βέβαια αυτή η Πατρίδα δεν το συνηθίζει να τιμάει τους Σπουδαίους την ώρα που πρέπει, εκτός ολίγων, ελάχιστων εξαιρέσεων……….

[Π.Μπ]

Άπό το εικονιζόμενη προσωπική μου ανθολογία 2017

ΕΙΡΗΝΗ
Έλα Ειρήνη χαρά των Λαών των μανάδων ελπίδα,
συ που φυτεύεις και χτίζεις,και κάνεις τη γη περιβόλι.
Σύ που αναθρεύεις,κι αντρειεύεις τα νιάτα με αγώνες ωραίους
έλακι οι δρόμοι σου λάμπουν πλυμένοι με δάκρυα και αίμα.
Τόσα κορμιά φυτεμένα στα πλάγια,πετάξανε κλώνους.
Έλα στην Ανοιξη κι’άνοιξε πόρτες κλεισμένες,και κάστρα.
Έλα να βγουν τα κοπάδια,στην έρημη γη να βοσκήσουν,
να βγούν ανθοί και πουλιά να λαλήσουν επάνω στους φράκτες.
Έλα σαν μάνα γλυκιά,σε καλούνε τα νιάτα του Κόσμου
να μπείς,με νέο τραγούδι,μπροστά στον χορό τους Είρήνη!
ΜΗ ΜΕ ΚΛΑΙΤΕ
Παιδιά μου εμένα μη με κλαίτε,που αφήνω πιά τον κόσμο
αυτό μη θρήνος, ούτε μοιρολόγια,παρά τραγούδι και χορό
Τόν βίο τον έζησα μ’άγάπη,τη γλέντησα την ομορφιά,
τους χάρηκα και τούς αγώνες, για Ειρήνη,και για Λευτεριά
Χορτάτος πάω,και στόν αιθέρα,πετάω λεύτερο πουλί.
Παιδιά μου εμένα μη με κλαίτε,τι εγώ αγάπησα πολύ.

[ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΩΤΑΣ]

Από την εικκνιζόμενη Προσωπική μου Ανθολογία εκδ.2017

[Παυλίνα Μπεχράκη]
Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια

ΚΟΡΙΝΘΟΣ 1822 Η ΠΡΩΤΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΟΝΟΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ [1821-1827]

Εμφανίσεις: 1995

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

-ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ-
-ΕΘΝΙΚΟΝ ΤΑΜΕΙΟΝ
Χρεοστούνται Γρόσια Διακόσια Πενήντα με τον ετήσιον τόκον,
οκτω τα εκατον, διδομένου, κατά εξαμηνίαν, και εξοφλίσεται
εις ΕΤΗ ΤΡΙΑ.Η παρούσα ομολογία, είναι δεκτή εις αγοράν, εθνικών νομισμάτων. Προτιμάται από μετρητά. Είναι δεκτή, και εις τα
συναλλάγματα, κατά τον Νόμον, τον εκδοθέντα,
εν Κορίνθω, τη 21 Μαρτίου 1822

– Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΟΥ-
Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος

Ό Μινίστρος της Οικονομίας
Π,Νοταράς
-Ό Αρχιγραμματεύς
-της Επικράτειας –
-Θ.Νέγρης-

[ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΝΟΦΥΛΛΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ]

“Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία, της Ελλάδας, ιδρύθηκε το 1882με τρείς κύριους σκοπούς.
Α] Τή περισυλλογή ιστορικής και εθνολογικής ύλης, για διαφώτιση, της Ελληνικής Ιστορίας και Φιλολογίας, της ζωής και της γλώσσας του Ελληνικού Λαού,
Β] Τη σύσταση Μουσείου, και
Γ]Τη προαγωγή, προβολή, και εκλαϊκευση της Ιστορίας της νεότερης Ελλάδας. Ετσι κατόρθωσε, από της ιδρύσεώς της μέχρι σήμερα, να καταρτήσει πλούσιες και μοναδικές συλλογές, Εθνικών κειμηλίων.
Η Εταιρεία με την ευκαιρία, του εορτασμού, των 150 χρόνων από την απελευθέρωση, εξέδωσε μιά συλλεκτική σειρά σπάνιων φυλλαδίων, που τυπώθηκαν κατά τους χρόνους της Επανάστασης. Με την βοήθεια των Φιλικών της Ρωσίας από την αρχή, προμήθευσαν τόν Υψηλάντη με τυπογραφικά εργαλεία, με τη σκέψη πως χωρίς πληροφόρηση, δεν θα μπορούσε να επιτύχη η Επανάσταση. Και είναι αυτά τα μονόφυλλα, η πιό γνήσια πηγή, η πραγματική εικόνα της πορείας του υπέρτατου αγώνα του Έθνους για την Ελευθερία. Εξέδωσε λοιπόν η Εταιρεία, σε περιορισμένα αντίτυπα, τά φυλλάδια αυτά που είναι ιερά κειμήλια, μαρτυρίες αδιάψευστες, όπου η αλήθεια έχει τον πρώτο λόγο. Μόνο σε μερικά από αυτά, το περιεχόμενο εκφράζει μόνο την επίσημη άποψη. Σκόπιμα κάποιες φορές, περιέχουν αναλήθειες, όπως ο αφορισμός του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ή οι συνθήκες θανάτου του Οδυσσέα, Ανδρούτσου. Τά μονόφυλλα αυτά, είναι η πιό αυθεντική μαρτυρία χρονικά, αναμφισβήτητα, τυπώθηκαν κατά τη περίοδο του Αγώνα,1821-1827,τα οποία ευρίσκονται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, την Εθνική βιβλιοθήκη Ελλάδας, την Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, το Ιστορικό Αρχείο της Ύδρας, και το Μουσείο Μπενάκη. Έτσι παρουσιάζονται 230 μονόφυλλα, εκ των οποίων τα 118 ήσαν αβιβλιογράφητα.

-Τα μονόφυλλα, είναι διαφόρων ειδών. Προκηρύξεις του Αλέξανδρου Υψηλάντη, των επαναστατημένων Νήσων, και της Διοίκησης. Διακηρύξεις, της Διοίκησης, και των Συνελεύσεων, οι οποίες αναφέρονται σε αποκλεισμό παραλίων, γενική αμνηστία στρατολογία, και δείωξη της πειρατίας. Εκκλήσεις για τη σωτηρία του Μεσολογγίου, και για την ενίσχυση του πολιορκούμενου φρουρίου των Αθηνών. Ημερήσιες διαταγές, των στρατιωτικών Αρχηγών. Ειδήσεις για τις μεγάλες επιτυχίες του Ναυτικού, στο Κάβο Ντόρο, στη Μεθώνη, και τη Σάμο. Αγγελίες για τον θάνατο του Βύρωνα, και μνημόσυνο του ήρωα Καραϊσκάκη, και διάφορα, ποικίλου περιεχομένου, νόμους, για πάσης φύσεως θέματα, έγγραφα πολεμικών και εμπορικών πλοίων, κ.λ.π. κ.λ.π. Όλα αυτά δεικνύουν, ίσως καλύτερα με ποιόν τρόπο σκέπτονταν, και ενεργούσαν, οι δημόσιοι λειτουργοί, και οι εκκλησιαστικές αρχές, και γενικά η λειτουργία, του στοχειώδη και δονουμενου κρατικού μηχανισμού, εκείνα τα χρόνια του Αγώνα για την Ελευθερία και την αναγέννηση της Ελλάδας.”

[Παυλίνα Μπεχράκη]

Από το εικονιζόμενο βιβλίο μου 2020
Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια

ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΙΖΕΙ 19 ΜΑΪΟΥ 1919 ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ: ΤΙΜΗΤΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Εμφανίσεις: 1867

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

ΠΟΝΤΟΣ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ
Ή γή τού Πόντου κοιτίδα τού Έλληνικού Πολιτισμού πού σεβάστηκε άκόμα καί ό Τούρκος Κατακτητής, στήν πολύχρονη ηγεμονία τής Τεράστιας Όθωμανικής Αύτοκρατορίας, καί παραχώρησε μόνο σ’ αύτόν τό δικαίωμα, [Παιδεία, Γλώσσα, Πολιτισμό]

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ Ο ΑΦΑΝΙΣΜΟΣ

Γέννησε στό πέρασμα τών αιώνων σπουδαίους άνθρώπους, άπό τήν άρχαιότητα μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικά νά άναφέρουμε τόν Φιλόσοφο, ΔΙΟΓΕΝΗ, άπό τή Συνώπη, μέ τόν άκραίο, ειρωνικό, προκλητικό του ρόλο, πού ή θεωρεία του, μελετήθηκε άπό τούς μεταγενέστερους μέ προσοχή, μιάς καί τό βασικότης στοιχείο ήταν ή εύτυχία τού άνθρώπου, ή όποία έξασφαλίζεται, τότε καί μόνο όταν ικανοποιεί τίς βασικές άνάγκες, πού έζησε στήν Κόρινθο γιά πολλά χρόνια, μέσα σέ ένα πυθάρι, καί στό τέλος πέταξε καί τήν κούπα που έπινε νερο.

Επίσης έξίζει νά άναφέρουμε τού Ύψηλάντηδες, τούς Σπουδαίους αύτούς΄Πατριώτες, πού ή θύμησή τους μάς κάνει περήφανους. Τελειώνοντας φίλοι μου αυτή τή μικρή τιμητική άναφορά στή ΧΑΜΈΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΤΡΊΔΑ, θά πούμε γιά τά άδέλφια μας τούς Πόντιους, ότι έχουμε τα ίδια χαρακτηριστικά, ώς Έλληνες, όπως, τήν έργατικότητα, τήν ίσχυρή θέληση, την δύναμη ψυχής τήν Πίστη στή Πατρίδα ί στά Ίερά καί τά Όσια,τήν έπιμονή, τήν αυτοπειθαρχία, καί τήν σπάνια άρετή, τήν ευθύτητα ,πού τούς κάνει ξεχωριστούς άνάμεσά μας.

ΕΥΧΕΣ ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΣΑΝ ΤΑ ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΜΑΚΡΙΝΗ ΠΑΤΡΙΔΑ! ΝΑ ΧΑΙΡΟΝΤΑΙ ΝΑ ΠΕΡΗΦΑΝΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΘΡΗΝΟΥΝΕ,ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΙΚΕΣ ΚΑΊ ΤΊΣ ΗΤΤΕΣ! Ήτάν ό άγώνας γιά τήν άποτίναξη του Τούρκικου ζυγού πού δέν ευτύχησε, καί στίς 19 Μαίου τού 1919 άκολούθησε ό ξεριζωμός,ό άφανισμός τιύ Ποντιακού Έλληνισμού,ή ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ.

[Παυλίνα Μπεχράκη]
Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια

ΙΒΥΚΟΣ Σύνδεσμος Λουτρακιωτών-Περαχωριτών: Τριήμερο εργαστήρι «Εθνογραφικό Εργαστήρι: Λαϊκός Πολιτισμός, Πολιτιστική Διαχείριση και Τουριστικό Αποτύπωμα» στις 20,21,22/5

Εμφανίσεις: 1814

Ο ΙΒΥΚΟΣ Σύνδεσμος Λουτρακιωτών – Περαχωριτών υπό την αιγίδα της Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διοργανώνει στις 20,21 και 22 Μαΐου την δράση «Εθνογραφικό Εργαστήρι: Λαϊκός Πολιτισμός, Πολιτιστική Διαχείριση και Τουριστικό Αποτύπωμα», που θα λάβει χώρα στο #Λουτράκι και την #Περαχώρα Κορινθίας.

Το τριήμερο εργαστήρι περιλαμβάνει:

Εισηγήσεις θεωρητικών και μεθοδολογικών ζητημάτων των σύγχρονων λαογραφικών και ανθρωπολογικών επιστημών, με την συμμετοχή καταξιωμένων ακαδημαϊκών και ερευνητών.

Άσκηση στην επιτόπια εθνογραφική έρευνα με την πραγματοποίηση συνεντεύξεων και λαογραφικών καταγραφών στο Λουτράκι και στην Περαχώρα.

Επισκέψεις σε τοπικές λαογραφικές συλλογές και κριτική αποτίμηση του περιεχομένου τους με την συμμετοχή και την επίβλεψη μουσειολόγων.

Παρουσίαση σύγχρονων πρότζεκτ πολιτιστικής διαχείρισης και τουριστικής ανάδειξης στοιχείων του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού από πολιτιστικούς διαχειριστές.

Προβολή και σχολιασμό εθνογραφικών ντοκιμαντέρ με την συμμετοχή των συντελεστών τους.

Εργαστήρι οπτικής ανθρωπολογίας για την εκπαίδευση των συμμετεχόντων στις νέες τεχνολογίες και στα κύρια εργαλεία οπτικής αποτύπωσης και ψηφιακής ανάδειξης πτυχών του λαϊκού πολιτισμού.

Βιωματικά σεμινάρια μύησης των συμμετεχόντων στην τοπική μουσικοχορευτική παράδοση, με την συμμετοχή ντόπιων και την πραγματοποίηση γλεντιού με ζωντανή παραδοσιακή ορχήστρα.

Επιστημονικός υπεύθυνος: Θάνος Κώτσης

Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφές, μπορείτε να παρακολουθείτε τις αναρτήσεις της σελίδας του εργαστηρίου (ακολουθεί) που θα εμπλουτίζεται καθημερινά, καθώς και να επικοινωνείτε με τον φορέα διοργάνωσης και με τον επιστημονικό υπεύθυνο της δράσης στα παρακάτω mail, αλλά και στα αντίστοιχα profiles στα social media.

Πληροφορίες εγγραφών στο πρώτο σχόλιο.

Σελίδα εργαστηρίου: https://bit.ly/3tWs3nX

Εγγραφές: ivykos.gr.1984@gmail.com

Mail: ivykos.gr.1984@gmail.com , thanoskotsis@hotmail.com