
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΚΛΟΠΗ ΤΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΤΟΥ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ EDWARD DODWELL
-
Εμφανίσεις: 1864
Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ, ΓΙΑ ΤΗ ΚΛΟΠΗ ΤΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΤΟΥ ΣΠΟΥΔΑΙΟΥ EDWARD DODWELL, ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΠΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΤΟ 1801 -1805 ΚΑΙ Ι806 ΕΤΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΚΛΟΠΩΝ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΓΙΝ,ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΟΥΣ “ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΥΣ” ΠΟΥ ΡΗΜΑΞΑΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΑΣ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ, ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΤΟΥΝ ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΗΓΕΜΟΝΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΔΕΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ.
Ό EDWARD DODWELL ο Σπουδαίος αυτός Αρχαιολόγος, και Επιφανής Ιστορικός Συγγραφέας αλλά και Μεγάλος Φιλέλληνας,έγραψε και δημοσίευσε το 1819 το βιβλίο του με θέμα περιεχόμενο και τίτλο “ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1801-1085-1806, που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Λονδίνου “INNER TEMBLE έτη των μεγάλων καταστροφών και κλοπών στην ανυποψίαστη Ελλάδα, όπου αποτυπώνει,καταγράφοντας,όσα βλέπει, με το έμπειρο μάτι του, και ολοκληρώνοντας το θαυμάσιο αυτό ιστορικό βιβλίο με τα θαυμαστά χαρακτικά του ,υψηλής Τέχνης..
ΈΧΩ τη τύχη,φίλε αναγνώστη,λόγω του επί χρόνια πάθους μου με τη Συλλεκτική ενασχόληση,, να έχω αυτό το σπάνιο βιβλίο σε μετάφραση,από την ΙΟΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ στίς αρχές του 20 αιώνα,που έγινε και η αιτία της γέννησης του εικονιζόμενου βιβλίου μου, “Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΖΩΓΡΑΦΩΝ” εκδ. 2020, Θα διαβάσουμε λοιπόν,μαζί δυο αποσπάσματα,που αφορούν την κλοπή του Ελγιν,και τη καταστροφή από εναν Εβραίο Αρχαιοκάπηλο Έμπορο δεκάδων αγγείων,στην ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟ.
– Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-
Ή ΑΚΡΟΠΟΛΗ της Αθήνας, προσελκύει τον Ταξιδευτή,γιατί τι υπάρχει στον κόσμο,που μπορεί να παραβληθεί,με τον Παρθενώνα,ως προς την αρχιτεκτονική και τη λάμψη?
Με την είσοδο,σ’αυτόν τον ιερό χώρο απαιτείται για την άδεια μπαξίσι.Είναι εξευτελιστικό,να σκέπτεται κανείς,πως η ακραία έγνοια των τούρκων, παρατηρείται εγκατάληψη, στον περίβολο του Ναού,όπου η Θεά της Σοφίας, λατρευόταν,όχι μόνο από τον Λαό,αλλά ήταν αντικείμενο λατρείας,και Μεγάλου σεβασμού εκ μέρους των Σοφών Ελλήνων.
ΕΙΝΑΙ πολύ λυπηρό το γεγονός ότι,τα καλύτερα έργα του Φειδία,είχαν κατασκευαστεί,από ελεφαντόδοντο και χρυσό.Τό μεν πρώτο,υλικό φθαρτό,το δε δεύτερο πολύτιμο,μεγάλης αξίας,ώστε να μπορέσει να διατηρηθεί αλώβητο.Δυστυχώς ελάχιστα υπολείμματα Γλυπτικής,παραμένουν,στο αριστερό τύμπανο.
Τά υπέροχα Αγάλματα,και Γλυπτά,τα απεσπάστηκαν βίαια, από τον Παρθενώνα,από τον Λόρδο Ελγιν,και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο σήμερα.
Η ΑΓΝΟΙΑ των Ραγιάδων από τη μιά και από την άλλη η αδιαφορία των Βαρβάρων κατακτητών,έγιναν αιτία,να καταστραφεί,και να κλαπεί,το μεγαλύτερο μέρος,των Αρχαίων,Ελληνικών θησαυρών.Ή αρχή έγινε και είναι η πιό βάρβαρη,το 1801 με τη κλοπή όχι μόνο των υπέροχων, Αγαλμάτων και Γλυπτών του Παρθενώνα, που αποκολήθηκαν με βαναυσότητα, από τον Λόρδο Έλγιν,και κάποια καταστράφηκαν,τα περισσότερα κλάπηκαν,καί αγοράστηκαν αντί ελάιχστου χρηματικού ποσού,από το Βρετανικό Μουσείο αργότερα,απότον Ελγιν,αλλά και απογύμνωμα,στη κυριολεξία,πλήθος άλλων Μνημείων……………………
–ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ–
Ο ΑΚΡΟΚΟΡΙΝΘΟΣ ορθώνεται επιβλητικός,από τη πεδιάδα,σε σημαντικό ύψος,που ο όγκος του διακρίνεται,από μεγάλη απόσταση,ακόμα και από την Αθήνα.Ο Στράβωνας σημειώνει πως έχει κατακόρυφο ύψος,τριάμισι στάδια,αν και η ανάβαση από τη κορυφή,τριάντα στάδια από το δρόμο,του οποίου τα στριφογυρίσματα κάνουν αυτό τον υπολογισμό,μάλλον πιστευτό.
Οι Αθηναίοι συνιστούν το νερό της πηγής Πειρήνης,στον Ακροκόρινθο,ως το πιό καλό, σε όλη την Ελλάδα και το συγκρίνουν, με της Λέρνης το νερό Αλλα΄,δεν είναι βέβαιο,αν εννοεί,τη Λέρνη της Αργολίδας,ή αν υπάρχει άλλη κρίνη, με αυτό το όνομα στη Κόρινθο. Οί ΧΩΡΙΚΟΙ της Mertese,με πληροφόρησαν,ότι ένας Εβραίος που είχε τύχει να σκάβει εκεί,είχε βρεί κάμποσα αγγεία.Στην επιστροφή μου στη Κόρινθο,πήγα να τον δώ αμέσως,και βρήκα τα αγγεία στηβαγμένα σε μιά γωνιά,μαζί με ένα σωρό σκουπίδια. Εκείνος ωστόσο ήξερε,ή έκανε ότι ήξρε,την αξία τους,και ξεχώρησε για να μου το πουλήσει ένα ατόφιο,εγχάρακτο αγγείο,και τελικά κατάφερα να το αγοράσω,με μεγάλη δυσκολία,και παζάρια.
Τα σχέδια των μορφών, και τα σχήματα,των γραμμάτων,είναι από τα αρχαιότερα,και πιθανώς,κανένα πήλινο αγγείο,δεν έχει ακόμα αποκαλυφθεί που να ανήκει σε τόσο παρωχημένη εποχή.
ΕΙΝΑΙ χωρισμένο σε δύο μέρη,σε ένα πάνω από το άλλο,όπου υπάρχουν λεοντάρια,ελάφια,κατσίκια,πουλιά και λουλούδια.τα οποία δεν έχουν ιστιρικό,αλλά διακοσμητικό ενδιαφέρον.Αποικονίζει το κυνήγι ενός αγριογούρουνου,όπου το όνομα του κάθενός συμμετέχοντος,έχει γραφεί στο πλευρό του με γράμματα αρχαιότατα.Τό θέμα ξετυλίγεται με πρώτη μιά μορφή με ένα μακρύ χιτώνα,που φέρει ένα κηρείκιο στο δεξί του χέρι με την επιγραφη ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ [ολοκληρώνει τη περιγραφή του υπέροχου αγγείου] και γράφει. [Είναι δύσκολο να βρεθεί,καλύτερο δείγμα Αρχαϊκής τελειότητας,Τό τοποθετώ,γύρω στο 700π.Χ…………..
Τελειώνοντας και αυτή τη γραφή με την αδιάψευστη μαρτυρί,α του Επιφανή Αρχαιολόγου ,κσι Ιστορικού Συγγραφέα όπως και η προηγούμενη μαρτυρία του Λόρδου Βύρωνα,που γράφει,ότι κατα΄την επιστροφή στην Αγγλία,ταξίδεψε με το ίδιο Πολεμικό πλοίο της Βρετανίας,που μετέφερε,μέρος των κλεμμένων Αγαλμάτων,και Γλυπτών του Παρθενώνα, που σημαίνει ότι η κλοπη,έγινε με την ανοχή,αν όχι τη συνενοχή του ΒρετανικούΚράτους,που αυτήν την ώρα όχι μόνο νύπτει τας χείρας του,αλλά εμπαίζει την χώρα μας,και όλο τον κόσμο, επιτρέποντας στον υπεύθυνο του Μουσείου να λέει πριν από δυο τρεις μέρες θρασύτατα,πως <ποιά γλυπτά του Παρθενώνα.Κάτω στο χώμα πεσμέμένα ήσαν στον περίγυρο,και τα περιμάζεψε,ο Έλγιν.Ένας κοινός κλέφτης,που θα μας πούνε να τον εγνωμονούμε που τα έσωσε από τη καταστροφή. Αυτά τα ολίγα για τους Βρετανούς,φίλους και Εταίρους .
[Παυλίνα Μπεχράκη]
Εικαστικός, Συγγραφέας, Ποιήτρια