ΕΠΙΦΑΝΕΙΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΚΟΡΙΝΘΟ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Εμφανίσεις: 211

Γράφει η Παυλίνα Μπεχράκη

Σχεδόν τρείς δεκαετίες έχουν περάσει φίλε Αναγνώστη, από την εποχή, πού η τότε Δημοτική Αρχή της Κορίνθου, έκανε αποδοχή, της πλουσιότατης Συλλογής, του Επιφανούς Κορίνθιου Δημιουργού, και διάσημου, Συντηρητή έργων Τέχνης, ΣΩΤΗΡΗ ΠΥΛΑΡΙΝΟΥ, που στη διαθήκη του, την όριζε κληρονόμο, και από τότε μέχρι σήμερα, αν και η δωρεά του, είναι ένας Μεγάλος Καλλιτεχνικός Θησαυρός, και έχει κάνει πλουσιότερη πνευματικά και υλικά, τη Πόλη, της Κορίνθου, δεν έγινε καμία τιμητική αναφορά στη μνήμη του Μεγάλου αυτού Ευεργέτη. ούτε καν μια “ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑ”.

-Ή ΔΩΡΕΑ του Σπουδαίου Κορίνθιου Καλλιτέχνη, στεγάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου, που η στέγη της, έγινε με δωρεά ενός, άλλου Κορίνθιου Ευπατρίδη, του Αείμνηστου ΘΕΟΔΩΡΟΥ, που διέθεσε ένα υπέροχο Νεοκλασικό έργο του ΠΙΚΙΏΝΗ, ΜΕ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΟΦΗ ΤΟΥ ΤΌ ΟΠΟΊΟ ΓΚΡΕΜΊΣΤΗΚΕ, για να κτισθεί ένα άλλης αισθητικής, κατασκεύασμα, και αμφιβόλου ποιότητας, έτσι που έγινε η αιτία να καταστραφούν ,από την υγρασία, τον πρώτο χρόνο λειτουργίας κάποια μεγάλης αξίας έργα της Πολύτιμης Συλλογής Πυλαρινού. Επί πλέον δώρισε τη Συλλογή του και αυτός, και το βιός του με κληροδοτήματα.

– Ο Σωτήρης Πυλαρινός γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1914 και πέθανε στις Βρυξέλλες το 1989. Το 1944 αποφοιτεί από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας με πτυχίο στη Ζωγραφική και τις Θεωρητικές Επιστήμες της Τέχνης. Στα δύσκολα μετακατοχικά χρόνια μεταβαίνει στην Ολλανδία, όπου σπουδάζει από το 1947 έως το 1949 στη Βασιλική Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών του Άμστερνταμ, στο τμήμα Ζωγραφικής. Στη συνέχεια, εγγράφεται στη Βασιλική Ακαδημία Εικαστικών Τεχνών της Αμβέρσας, όπου σπουδάζει Ζωγραφική και την τέχνη της Υαλογραφίας (Βιτρώ).

Έχει τιμηθεί με 131 πρώτα διεθνή βραβεία, χρυσά και αργυρά μετάλλια και έχει λάβει ηθικές διακρίσεις από το 1967 έως το 1986.Μετά από προσωπική επιθυμία του Σωτηρίου Πυλαρινού, όπως εκφράστηκε στη διαθήκη του, η Δημοτική Αρχή της Κορίνθου στις 21-9-1998 εγκαινίασε τη Δημοτική Πινακοθήκη, με έργα δωρεά στη γενέθλια γή αυτού του Κορίνθιου Ευεργέτη ζωγράφου,, όσο και μια σειρά σημαντικών έργων διάσημων δημιουργών από την προσωπική συλλογή του, που απέκτησε σαν συντηρητής έργων Τέχνης, ΜΟΥΣΕΊΩΝ ΚΑΙ Μεγάλων Ίδιωτικών Συλλογών, Ανατολής και Δύσης.

-‘Η ΔΙΨΑ ΤΟΥ για όλο για περισσότερη γνώση, δεν τον άφησε στιγμή ήσυχο, και όπως είναι φυσικό δεν χωράει σε μιά μικρή γραφή. Γι αυτό ξαναλέω, πως είναι επιβεβλημένη εδώ και τώρα έστω μία μονογρφία, του Επιφανή και Δωριτή, Κορίνθιου, που να περιέχει όλα τα έργα της δωρεάς, εικονογραφημένα και ιστορημένα, σν ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη του Μεγάλου Δημιουργού. Πρέπει πλέον η εκάστοτε Δημοτική Αρχή να επιτελεί τον προορισμό της, κατά πως πρέπει σε όλους τους τομείς. Καί η προβολή της Πολιτιστικής της κληρονομιάς, και όχι μόνο, που και βέβαια υπάρχει, αλλά είναι κρυμμένη, πρέπει να βγεί στο φως ,και να μας κάνει περήφανους, ως Κορίνθιους. Ή απόδοση τιμής σε ανθρώπου του Πνεύματος όσων έχουν φύγει αλλά και πρός τιμή αυτών που ζουν και δημιουργούν σ’ αυτό τον τόπο, ή βρίσκονται εκτός των τειχών του, θεατανθρώπων, Καλλιτεχνών, Λογοτεχνών, κ.λ.π, θα σημαίνει πολλά! Πως δηλαδή εμείς οι τωρινοί Κορίνθιοι, δεν είμαστε αγνώμονες, αδιάφοροι, πως έχουμε μνήμη και συνείδηση, πως είμαστε συνεπείς συνεχιστές.

-ΤΕΛΕΙΏΝΟΝΤΑΣ αυτή τη μικρή γραφή για τον Σπουδαία Δημιουργό ,θέλω να πώ, πως είχα τη τιμή να τον γνωρίσω προσωπικά. Βρισκόταν στη Κόρινθο, και ήλθε μαζί με τον αείμνηστο Θανάση Ρομπόκο, Συμβολαιογράφο, Καλό Κορίνθιο και Συλλέκτη,[ο φίλος του Πυλαρινός του είχε φτιάξει το Πορτρέτο], στή Γκαλερί μου, στά εγκαίνια της έκθεσης του Θεόδωρου Μάρκελλου. Εκεί μου είπε παρουσία του Καλλιτέχνη, ότι θα έκανε τη δωρεά, αυτές τις μέρες, γι αυτό βρισκόταν στη Κόρινθο. Ήτανε θυμάμαι επί Δημαρχίας του Αείμνηστου Νίκου Κουίνη, ο οποίος την επομένη ήλθε στην Έκθεση, γνώρισε τον Μάρκελλο, τον κάλεσε σε γεύμα στο σπίτι του, ο οποίος, Μάρκελλος,του εξέφρασε και αυτός με τη σειρά του, μεταξύ τυρού και αχλαδιού πως θα ακολουθήσει το παράδειγμα του Πυλαρινού. Θά κάνει και αυτός δωρεά. στη Κόρινθο, και για τον λόγο ότι ο δωρητής για τη δημιουργία Πινακοθήκης στη Πόλη, ο αείμνειστος Θεοδώρου ,ήταν, ο θείος του, αδελφός της Μητέρας του. Δυστυχώς για τους λόγους που έγραψα στη προηγούμενη γραφή-αφιέρωμα στον Μάρκελλο, μόνο 25 έργα του δώρισε ,λόγω πλήρους αδιαφορίας, των θεσμικών υπευθύνων που ήλθαν στη συνέχεια, και αδιαφόρησαν.

[Παυλίνα Μπεχράκη] 13-5-2022
Εικαστικός-Συγγραφέας-Ποιήτρια