‘’Αρχαιογνωστικά Προγράμματα’’ για μαθητές όλων των τάξεων

Εμφανίσεις: 437

Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορίνθου με την υποστήριξη και τη συμμετοχή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κορινθίας, υλοποιούν τα ‘’Αρχαιογνωστικά Προγράμματα’’ κατά τους μήνες Μάρτιο έως Ιούνιο 2019, για παρακολούθησή τους από μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι δράσεις αυτές πρόκειται να ψυχαγωγήσουν τα παιδιά, να τα βοηθήσουν να ανακαλύψουν και να ερευνήσουν τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Κορίνθου αλλά και το μουσείο, προκειμένου να μορφωθούν σε ότι αφορά την πολιτιστική κληρονομιά, τη σπουδαιότητα και την αξία της ιστορίας, τις παραδόσεις και τους μύθους, κρατώντας τα όλα αυτά σαν παρακαταθήκη για την πορεία της ζωής τους.

Ημέρες υλοποίησης των προγραμμάτων: Τετάρτη και Πέμπτη

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην κα. Ράνια Σαζακλή – Υπεύθυνη Προγραμμάτων Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κορίνθου και να καλέσετε στα παρακάτω τηλέφωνα επικοινωνίας: 2741028048 – 2741021236, ενώ θα υπάρχουν και εμψυχώτριες που θα βρίσκονται στο πλευρό των παιδιών.

Αναλυτικά το πρόγραμμα:

1ο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
«Άκανθος και Χλόη»

Ηλικίες: Μαθητές Νηπιαγωγείου και Α’ Β’ και Γ τάξεων Δημοτικού

Θέμα: Το πρόγραμμα αξιοποιεί τη μαρτυρία του Βιτρουβίου (Περί Αρχιτεκτονικής, Βιβλίο IV, κεφ. 1ο , §§ 8-12), που αναφέρεται στο πώς ο αρχιτέκτονας Καλλίμαχος εμπνεύστηκε τον σχεδιασμό του κορινθιακού κιονόκρανου.

Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Να εξοικειωθούν τα παιδιά με τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου, περιηγούμενα και παρατηρώντας τα ερείπια των αρχαίων ναών, τους κίονες και τα διάσπαρτα κιονόκρανα στο χώρο καθώς και συγκεκριμένα εκθέματα του μουσείου (π.χ. κτερίσματα παιδικών τάφων). Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τη φαντασία τους, ακούγοντας το παραμύθι Άκανθος και Χλόη εμπνευσμένο απ’ τη μαρτυρία του Βιτρουβίου και τέλος, συμμετέχοντας σε μουσικοκινητικό δρώμενο και παιχνίδι ρόλων, που λαμβάνει χώρα σε σκιερό μέρος ανάμεσα στο κτήριο του μουσείου και τη ρωμαϊκή αγορά, να αποκομίσουν μια ευχάριστη εμπειρία – παρακαταθήκη για την εξέλιξη της προσωπικότητάς τους.

(Διάρκεια προγράμματος: 90 λεπτά)

 2ο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
«Ο μουσικός και το δελφίνι»

Ηλικίες: Μαθητές Νηπιαγωγείου και Α’, Β’, Γ’ τάξεων Δημοτικού

Θέμα: Το πρόγραμμα αξιοποιεί κυρίως τη μαρτυρία του Ηροδότου (Βιβλίο Α’, §§ 23-28) που αφορά στο μουσικό Αρίωνα, την σχέση του με την αυλή του Περίανδρου και τη σωτηρία του από το δελφίνι, σύμφωνα με το μύθο.

Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Να εξοικειωθούν τα παιδιά με τον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου, να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους εντοπίζοντας, με την καθοδήγηση και την προτροπή των εμψυχωτριών, συγκεκριμένα εκθέματα του μουσείου σχετικά με τη μουσική και το χορό. Να ακούσουν ιστορίες για τον Αρίωνα, εμπλουτίζοντας έτσι τις γνώσεις τους σχετικά με την τοπική ιστορία. Να βιώσουν το μύθο μέσα από ομαδικό μουσικό δρώμενο που λαμβάνει χώρα στο σκιερό χώρο μεταξύ του μουσείου και της ρωμαϊκής αγοράς, αποκομίζοντας μια ευχάριστη και αξιομνημόνευτη εμπειρία.

(Διάρκεια προγράμματος: 90 λεπτά)

 3ο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
«Εμπρός Διθύραμβε!»

Ευριπίδη Βάκχες στιχ. 526
…σαν ελαφάκι ευχαριστιέται παίζοντας στις χλωρασιές του λιβαδιού
Ευριπίδη Βάκχες στιχ. 866-867

Ηλικίες: Μαθητές Δ’, Ε’, ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού

Αφορμώμενοι,

1ον από την καθιερωμένη φιλολογική θέση πως ο διθύραμβος, το χoρικό άσμα προς τιμήν του Διονύσου, αποτελεί την απαρχή του αρχαίου δράματος (Αριστοτέλης, περί Ποιητικής IV, 1449α, 10-12),

2ον από την ιστορία του Ηροδότου (Βιβλίο 1ο, §§ 24-28), όπου εξιστορείται η ζωή του μουσικού Αρίωνα στην αυλή του Περίανδρου, τυράννου της Κορίνθου, η καλλιτεχνική ενασχόλησή του με τον διθύραμβο και ο μύθος της σωτηρίας του από το δελφίνι και

3ον αξιοποιώντας το σημαντικό έκθεμα της κεφαλής του Διονύσου του 2ου μ.Χ αι. του μουσείου Αρχαίας Κορίνθου, εκπονήθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα με τους εξής εκπαιδευτικούς στόχους:
-Να οξύνουν οι μαθητές την παρατηρητικότητά τους, εντοπίζοντας και αναλύοντας την κεφαλή του Διονύσου, να συμμετάσχουν σε διαλογική συζήτηση με θέμα το θεό Διόνυσο και τις ιδιότητές του και έτσι να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και τη φαντασία τους, να μάθουν πως ο Μηθυμναίος Αρίωνας, φιλοξενούμενος στην Αυλή του Περίανδρου αφιερώνεται στη μουσική και ειδικά στη σύνθεση τραγουδιών και χορών προς τιμή του Διονύσου, δηλαδή στο διθύραμβο.
-Να συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια αυτής της παράδοσης και την επιβίωσή της ως τις μέρες μας μέσα από τις εκδηλώσεις των Αποκριών. Στη συνέχεια, συμμετέχοντας σε μουσικό χορευτικό δρώμενο, ως Διονυσιακός θίασος (σάτυροι, μαινάδες) να αποκομίσουν ευχάριστη εμπειρία που εφεξής θα αποβεί κέρδος για τις σχέσεις τους με τους πολιτιστικούς θεσμούς. Το δρώμενο θα λαμβάνει χώρα στο σκιερό χώρο μεταξύ του μουσείου και της ρωμαϊκής αγοράς.

 (Διάρκεια προγράμματος: 2 ώρες)

4ο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
«Η πρώτη μέρα μιας ομάδας μουσικών και χορευτών από τη Μήθυμνα της Λέσβου στην Κόρινθο του Περίανδρου το 595 π. Χ.»

Ηλικίες: Μαθητές όλων των τάξεων Γυμνασίου – Λυκείου

Σχέδιο εκπαιδευτικής πορείας της δραστηριότητας:

1) Οι μαθητές/μαθήτριες, προϊδεασμένοι από τους υπεύθυνους καθηγητές και έχοντας έλθει σε πρώτη επαφή με τη δραστηριότητα μέσω ενός κειμένου – σεναρίου, που τους έχει διανεμηθεί την προηγούμενη μέρα από τους καθηγητές τους, καλούνται να υποδυθούν το ρόλο των Μηθυμναίων καλλιτεχνών που έχουν φτάσει προσκεκλημένοι από τον Περίανδρο, κατόπιν συστάσεων του δασκάλου τους Αρίωνα, στην Κόρινθο για να λάβουν μέρος στη διοργάνωση των εορτών προς τιμήν του θεού Διόνυσου.

2) Ως άρτι αφιχθέντες στην πόλη και πριν από τη γενική πρόβα, θ’ απολαύσουν τις περιποιήσεις της φιλοξενίας, θα περιηγηθούν την πόλη κλπ. Έτσι οι μαθητές, αφού χωριστούν σε θεματικές ομάδες (πχ. ομάδα καθημερινής ζωής, ομάδα δημόσιων κτηρίων κ.α.), υπό την καθοδήγηση των εμψυχωτριών, παρακινούνται να εντοπίσουν και να παρατηρήσουν εκθέματα, να κατανοήσουν τη δομή αρχαίων κτισμάτων, να τα συγκρίνουν με το σήμερα κλπ.

3) Μετά την περιήγηση, θα συγκεντρωθούν εκ νέου να ανταλλάξουν εμπειρίες και αφού ορίσουν έναν εκπρόσωπο, θα εξιστορήσουν τα φανταστικά βιώματά τους, που αποκόμισαν από την επίσκεψη της λαμπρής πόλης.

4) Ακολουθεί το τελευταίο στάδιο της δραστηριότητας: Ο αγαπημένος τους δάσκαλος, ο Αρίων, τους περιμένει σε σκιερό χώρο να τους προγυμνάσει. Εκεί θα πάρουν μέρος σε δρώμενο ως μέλη αρχαίου χορού, καθοδηγούμενοι από τη μουσικό – εμψυχώτρια (στην προκειμένη περίπτωση τον Αρίωνα) και έτσι συνειδητοποιούν βιωματικά τη συνθετότητα του αρχαίου δράματος. Παράλληλα, ψυχαγωγούνται απολαμβάνοντας την αισθητική συγκίνηση που προσφέρει η συμμετοχή σε καλλιτεχνική δραστηριότητα

Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Μέσα από τη συμμετοχή τους στο παιχνίδι επιδιώκεται να ψυχαγωγηθούν, συνειδητοποιώντας τη σημασία των μουσειακών εκθεμάτων για την κατανόηση διαφόρων εκφάνσεων της ζωής στους παρελθοντικούς χρόνους, να κατανοήσουν την τοπογραφία της αρχαίας αγοράς της Αρχαίας Κορίνθου, να κινητοποιήσουν τη φαντασία και την κριτική τους σκέψη, να συνεργαστούν μεταξύ τους συμβάλλοντας στη δημιουργία αφήγησης που ορισμένος εκπρόσωπος της κάθε ομάδας θα παρουσιάσει συνολικά. Τέλος, συμμετέχοντας σε θεατρικό δρώμενο, ως μέλη χορού να κατανοήσουν βιωματικά τη συνθετότητα του αρχαίου δράματος (λόγος, μουσική, χορός).

(Διάρκεια προγράμματος: 2 ώρες)

Εμψυχώτριες Προγραμμάτων:

  • Φάλια Παπαγιαννοπούλου μουσικοπαιδαγωγός, Διευθύντρια Παιδικής χορωδίας και του γυναικείου φωνητικού συνόλου Opus Femina του ΚΕ.Π.Α.Π. Δήμου Κορινθίων.
  • Σοφία Δασκαλοπούλου, φιλόλογος, απόφοιτος τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος της Scuola Nazionale di Archeologia του Πανεπιστημίου Sapienza Ρώμης, εθελόντρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μέλος του Δ.Σ. του ν.π. ΚΕ.Π.Α.Π. Δήμου Κορινθίων.